Жлъч / Григовор / Гена - Прилив RE-REVIEW

Публикувано на Юли 21, 2019 0 коментара

Едно от важните неща, които трябва да знаете за творческия процес зад кулисите на ЦХЗУ, е че никога не си харесвам старите ревюта. Бидейки огромен фен на тази музика и на отделни имена и комбинирайки го с възрастта ми, няма как да не се получи буламач от излишни приказки и безпочвени интерпретации на родните рап творби. Едно ревю бе много специално за мен, когато го писах и затова сега като го препрочитам наново изпитвам също толкова специален непрязъм към него. Става дума за ревюто ми на съвместния албум на Жлъч, Григовор и Гена Прилив, който излезе на пазара точно преди 1 година. Наскоро ми се случи да се върна към него и да го попреслушам няколко пъти, осъзнавайки колко неадекватно съм го възприел тогава. Затова по случай рождения му ден, реших да го преразгледам, този път с по-зрели възприятия, по-задълбочени познания на контекста и послушал малко повече различна музика.

Вижте оригиналната статия тук



Годината е 2018. Сезонът е лято. So Called Crew са във вихъра си, издвайки непрестанно качествени албуми, клипове и песни и трупайки все повече последователи. Последният им изненадващ албум Вода и вино бе приет подобаващо и оттам нататък сякаш единственият път за тях бе нагоре. Случиха се преждевременни рокади и загуба на важен член от групата, но това не попречи в средата на лятото в Борисовата градина да се случи грандиозното промо на дългоочаквания общ албум на Жлъч / Григовор / Гена. Очакванията бяха високи, но в крайна сметка тримата не ни разочароваха и предоставиха поредния претендент за модерна рап класика след супер силните им солови албуми Удар и Фалстарт. Това събитие сякаш бе събирателно за всички емоции, чувства и вълнения, натрупани през последните години и определено успя да ги канализира и да ги отпразнува по достатъчно тържествен начин.

Имаше много питанки около звученето на албума. SCC започнаха да издават музика все по-често, а Гената тъкмо бе направил голямата промяна в методите си на продуциране с Вода и вино. Обещанията обаче бяха за нещо съвсем ново и различно и това и се случи - продължавайки концепцията с ръчно свирените звуци и залагайки повече на прогресии и мелодии, отколкото на loop-ове и винилни семпли, бийтмейкърът на крюто отново смени естетиката и предостави някои от най-смелите и музикално издържани композиции, които е правил до този момент. За разлика от Вода и вино, където доминиращият звук бе smooth jazz рап, в Прилив можем да доловим най-вече футуристични синтезатори, индустриален groove, живи барабани и препратки към осемдесетарския synth pop/new wave vibe. Отвсякъде прехвърчат малки детайли и елементи, разчупващи монотонността на типичния хип-хоп инструментал, който би трябвало само служи за подложка на думите отгоре.

Лирически Жлъч и Григовор за пореден път показаха вътрешно израстване, вкарвайки нови идеи, теми и игри на думи и продължавайки някои от основните наративи в творчеството им. Забелязва се все повече съзряването у двамата и опитите да обхванат темата за порастването и преминаването към сериозния и отговорен живот, в който няма свободно време за нищо и започват да се взимат важните житейски решения. Особено при Жлъч, концепцията за баланса, комбинирането на много дейности и запазването на стабилност без да последва дълбока летаргия, бива доразвита от последните пъти, когато е говорил за нея в предишните си песни. Куплетът му във В безопаност от себе си нагледно показва точно това как се опитва да угоди едновременно на всички и на себе си, да гони идеалите си и да живее в перфектно балансирана утопия, но в същото време е разкъсан от мисли и съмнения и не може да има доверие дори на себе си, както се пее в припева. В Никъдесити пък говорят за идеята да имаш позиция и да не се оставяш да лашкаш между мнения, но и в същото време да бъдеш уверен, гледащ напред и здраво стъпил на земята човек.

Скоростна кутия е моментът, в който се хвалят с това как нямат време за нищо и как постоянно препускат през места и хора, докато техни връстници си пропиляват годините в бездействие или пък гонейки повърхностни материални блага и всеобщия идеал за финансова сигурност. Същите тези теми за матереализма биват засегнати и в соловата песен на Григовор Хипермаркет, където върху призрачен инструментал разказва за обърканото си ежедневие и всички неща, които занимават съзнанието му. Откъм сторителинг също има голямо подобрение. Още в самото начало започваме ударно с Края, който представя една фиктивна апокалиптична картина, в която и най-заможните хора се борят за оцеляването си, а водата е най-ценното благо. На фона на тежкия индустриален бийт, двамата успяват да разкажат тази история за края на света без да ни стане скучно и за момент. Разказвателни елементи има и в частта на Илия във вече споменатата В безопасност от себе си, където говори за негов кошмар, на края на който се самоубива, защото не може да приема факта, че е способен да нарани друг човек. Отогоре е откровената им типична хитачка тип “рап за рапа”, в който за пореден път сипят подигравателни слова към родната рап действителност върху отличния бийт на Гената, наподобяващ режещи самурайски мечове с непрестанно сменяща се динамика. ЕАД от своя страна изразява критиката им към музикалната индустрия и служи за тяхното становище, че няма да слушат и за зависят от никого, защото “никой не е вечен” 


Антипилот е личното обръщение на Жлъч към бившия член на So Called Crew Бате Доуен, изразявайки едновременно съжаление и разочарование за това, че е позволил да се стигне до фатален край. В монолога си, Мати на практика се кара и с него, и със себе си, защото не иска да се чувства виновен за случилото се, но също така търси къде е сгрешил в приятелството си с него. Много личен и зареден момент, който ни предразполага преди епичния завършек Точка, който успява да събере и обобщи повечето от засегнатите сериозни теми до този момент. Гениален инструментал с въздействаща акордна прогресия и супер силни куплети и от двамата с възходяща градация. Победоносен финал, който все пак ни оставя с оптимистичната нотка, че има смисъл да бъдем добри със околните и да преследваме целите си. 


В оригиналното си ревю, имах една главна критика към албума и тя бе няколкото малко по-нестандартни експериментални инструментала в лицето на Ребром, Мигрена, ЕАД и Все тая. Пак са добри песни, но дори и година по-късно все още ми е трудно да възприема някои от тях, най-вече Мигрена с монотоннния си басов бийт. Ребром залага на минимална продукция и преследваща тъмна атмосфера, но подобно на Мигрена не е достатъчно интересна, за да стои редом до цветни и разнообразни композиции като Скоростна кутия или Хипермаркет. ЕАД и Все тая пораснаха доста у мен от последния път, когато писах за Прилив, но все още продължават да изискват малко по-специфично настроение, за да бъдат оценени подобаващо. Най-вече защото Все тая прекъсва много добра серия от песни, заставайки между В безопасност от себе си и Антипилот и прекъсвайки общата тема и настроение на двете песни. Беше го казал 15-годишният Момчил, ще го каже и 16-годишният: ако траклиста беше маалко по-различен, слушането можеше да е още по-приятно (този път се отнася само за една песен)

В крайна сметка, това е поредният смел ход на бандата от Борово, който ни запозна с някои от най-добрите им песни до ден днешен и пак показа, че ако се вкарва достатъчно енергия, време, усилия и отношение в дадения проект, финалният резултат непременно ще си заслужава. Откъм звучене това е най-силният им проект до момента, а като цяло е и най-консистентния такъв. Няма как да му дам нито по-ниска, нито по-висока оценка от миналия път, но пък ще бъде точно тази, която трябва да е. Препоръчвам го на всеки ценител на хубавите смислени рими, добрите послания в музиката и естетически издържаните хип-хоп инструментали. Този албум е всичко, но най-вече е безкомпромисен. 



9/10




ЦХЗУ във Фейсбук - цък
ЦХЗУ в Инстаграм - цък

Продукт на:Студийта, Борово
Дата на издаване:21 юли 2018
Времетраене:41 мин
Стил:Conscious rap
Любими песни:Края, Отгоре, Скоростна кутия,
ЕАД, Никъдесити, Хипермаркет,
В безопасност от себе си, Все тая,
Антипилот, Точка
Нелюбими песни:N/A
Като цяло:9/10


Коментари 0